Svar på alla frågor!

Har du någon aning om vad du vill gå på gymnasiet sen?

Jag är fortfarande helt förvirrad, för jag vill gå allting på många skolor. Kan låta konstigt, men vill så mycket. Nu är jag nog mest inne på att gå Ekonomi med inriktning Juridik men problemet är att den linjen inte finns på den skola jag vill gå på. Så troligen kommer det sluta med att jag börjar Sam-media på Fredrika, även om det inte är det jag vill.

 

Vad är ditt BMI?

Kan meddela att jag ligger på BMI 18 nu, högsta på snart två år.

 

Hur länge har du gått hos mobila?

Ditt lägsta BMI under hela sjukdomsperioden?

Hur mycket har du kvar att gå upp i vikt?

Favoritklädesbutiker?

Länder du varit i?

Jag går inte hos mobila längre. Började där i december 2011 och gick där i lite drygt ett halvt år, sen började jag hos scäs barnmottagning där jag gick i 7 månader innan jag flyttades till slutenvården.

13,8 är det lägsta BMI jag haft. Har gått upp i princip all vikt jag en gång tappade nu, men har ca 4 kg kvar till min målvikt.

 

Jag älskar kläder, så gillar att kolla runt i diverse olika butiker. Salt har mycket fint.

Jag har varit i Thailand många gånger, tappat räkningen på hur många dock. Sen har jag varit i Spanien ett par gånger, Österrike osv.

 

Varför är du så bäst? / Din hemliga beundrare (du vet vem, hehehehe)

För att du är bäst!

 

Hejsan Tove.

Jag har en fråga om du blivit kompis med någon på behandlingen du är på?

Ska du gå dagvård sen?

KRAM

Några av de som är inlagda nu samtidigt som mig har jag fått väldigt bra kontakt med. Sen har jag även lärt känna massor av olika personer under mina år som sjuk, så kallade internet-kompisar.

 

Hur var det när du va mindre gillade du osv eller har du alltid haft tankar om mat osv? Hur var du annars när du va liten hade du mkt vänner isf? Ngn bästis?

Jag hade en relativt problemfri uppväxt. Många fina vänner och en bra familj, inget jag kan klaga på. Tankar om mat hade jag inte, jag var heller inte fixerad vid utseende. När jag var liten var jag väldigt social även om jag i vissa sammanhang kunde bli blyg. Bästis hade jag också.

 

Vad föredrar du, regn eller snö?

Vilken är din favoritfärg?

Vad ser du mest fram emot?

Har du någon utmaning som du vill berätta om på gång?

Jag älskar snön precis i början, men nu måste jag erkänna att jag är jävligt trött på den. Snälla vita äckel försvinn. Fast föredrar nog ändå snö, fast helst sol.

 

Min favorit färg är nog röd, om jag inte får säga vit förstås.

Jag ser mest fram emot att få börja träna mycket igen, att umgås mer med kompisar, rädda det

 

sociala livet och resa.

Den mest konkreta utmaning jag har är ju fikan med dig och de andra två från avdelningen. Till er andra så kan jag berätta att jag och tre tjejer jag lärt känna på avdelningen planerat in en utmaningsfika i maj. Faktum är att jag ser fram emot det också.

 

 

Brukar du läsa någon bok?

Vad har du för iPhone skal?

Hur skulle du vilja att ditt liv såg ut om 10 år?

Ha det bra oxh kämpa på !!

Jag läser aldrig, men ska börja. Snart. Fast så säger jag alltid, sen blir det aldrig av. Jag äger bara två skal till min Iphone, ett vitt och ett glittrigt.

 

Om tio år vill jag givetvis vara helt frisk. Jag vill ha hunnit med att gå ut gymnasiet med bra betyg, vara iväg på en långresa tillsammans med en nära vän, plugga några år på universitet, skaffa världens finaste pojkvän och leva. Om tio år är mitt liv perfekt, det lovar jag.

 

 Vad ser du fram emot att göra när du blir frisk? Vad motiverar dig i nuläget?

Berätta om en dag du minns! <3

Styrkekramar.

Jag ser fram emot att börja gymnasiet, sommarjobba och resa till Portugal, London och New York. Det som motiverar mig är att tänka på framtiden, tänka på vad jag går miste om genom att vara instängd på ett sjukhus. Jag vill inte bo här hela mitt liv, jag vill inte hamna på vuxenavdelningen efter att ha firat min artonårsdag.

 

En dag jag minns, hm. Vet inte om jag ska ta en positiv eller negativ dag, men tror jag tar en positiv. För lite pepp behövs här i bloggen. Det var en dag i våras, en dag då jag för första gången skulle träffa min bestie. Fanny alltså. Vi hade skrivit med varandra väldigt länge, men tillslut bestämde vi träff. Jag kommer ihåg hur nervös jag var innan, men det gick så bra! Det kändes som om vi hade känt varandra längre än vad vi egentligen hade. Den dagen speade vi minigolf i Tanto, åt glass och gick en promenad längs vattnet. Super mys.

 

Vad är din favoritmat?

Jag älskar riktigt stark thaimat. Givetvis inte för stark. Senaste gången i Thailand bad jag om en extra, extra stark gryta. Kan säga att jag fick ångra mig, för grät nästan och kunde knappt andas. Inte värt, haha.

 

Vad väger du?
Vad är din målvikt?
Vad vägde du som minst?
Vad vägde du som mest?

Jag kom upp till 50 förra veckan, känns hemskt men samtidigt var det ett nödvändigt steg. Så förvirrande, förstår inte själv. Inte kan jag väl krympa? Som minst vägde jag 38,8. Som mest vägde jag 54, fast det var innan jag blev sjuk. Målvikten är någonstans runt 54, så jag har inte så lång bit kvar nu.

 

Hur lång är du?

Jag har alltid trott att jag var 168, det är vad alla hela tiden sagt till mig, men nu är jag tydligen bara 166. Förstår ingenting, så förvirrande. Jag kan väl inte krympa?

 

 #härkommerlitestödfrågor
Vad vill du göra i sommar?
Favoritmaooot?
Hur vill du att ditt liv ska se ut om 1 år?
Vad anser du om justin bieber?

#Tacksåmycketdetbehövdejag

I alla fall, i sommar vill jag må helt bra. Jag vill sommarjobba på ett mysigt fik, resa utomlands och umgås med människor jag mår bra av, det vill säga mina kompisar. Om ett år hoppas jag innerligt att jag blivit friskförklarad, hoppashoppas. Kanske ett stort steg, men skulle vara överlycklig. Då ska jag göra allt som tonåringar ska göra, festa, ha kul, shoppa, fika osv. Inte bara ligga inne och deppa.

 

Justin Bieber… Hm, har inget emot honom men är inget fan. Han är väl söt I guess.

 

 Är det något särskilt som har påverkat dig mycket i ditt liv (förutom anorexin) ?
Vilka länder/ städer/ platser vill du besöka?
Om du kunde äta vad som helst under en dag utan att anorexin styrde, vad skulle du välja då?
Vad skulle du vilja jobba med i framtiden?

Inget jag kan komma på faktiskt, tyvärr. Jag skulle gärna vilja veta, kanske skulle anledningen till att jag från första början fick anorexi komma fram genom det också.

 

Om jag var helt fri från anorexin, bara en dag, då skulle jag inleda dagen med en brunch bestående av mackor med goda pålägg, juice, yoghurt, frukt och amerikanska pannkakor . Sen på eftermiddagen skulle jag gå ut och fika med en fin vän, välja det jag var sugen på och bara njuta. Till middag skulle jag nog beställa en pizza med skinka och ost, en vesuvio alltså. Även dricka cola till den. Skulle avsluta kvällen med godis. Alla dessa saker saknar jag något enormt, för att inte nämna rostade mackor och oboy. Haha. Oj, nu blev Ana arg. Men drömma får väl alla?

 

I framtiden vet jag inte riktigt vad jag vill jobba med, något viktigt bara.

 

Är "k" och "r" samma som jag hade på sca/löwet för 10-11 år sedan? "R" (a....d, manlig) och "K" (e....n, kvinnlig) och herregud, ja, resten.. fråga hur länge dom jobbat där :) M, ssk, mörk, är hon kvar? Gud, det var hundra år sedan jag var där som 12-13 åring och dom hade inte ens börjat lägenhetsbehandling då! Var nog den sista som hade familjeplatsen på löwet... Eller näst sista. Men än är jag inte frisk, tyvärr. Långt ifrån.. funderar på att söka till scä igen men vågar inte. Är rädd att det är för mycket fokus på vikten och fysiskt. Jag har levt såhär från och till (mest till) i princip tio år. Och nu är väl inte vikten nån höjdare, men jag behöver inte den sortens hjälp för den vägrar jag bara och min problematik är alldeles för komplex för att sådan behandling ska funka...måste ta det i min takt, och det kan alla runt omkring mig inkl. läkare, terapeuter osv, skriva under på... därför vågar jag inte söka... Hjälp.

R är definitivt samma, K tror jag dock inte är det. Kallades det löwet förut?

 

Jag tycker verkligen du ska söka hjälp. Vilken klinik du ska vända dig till får du välja själv, men hjälp behöver du, det är ingen tvekan om. Du har varit sjuk väldigt länge vilket jag tycker är sorgligt. Du måste bestämma dig för att bli fri, en gång för alla. Kram och lycka till!

 

Känner du någon gång extrema skuldkänslor över att ha matvägrat eller fuskat? Jag får otroliga skuldkänslor men alla kansk int får det, skulle va lit intressant o veta:)

Skuldkänslor är något jag lider mycket av. Vissa kvällar har jag gråtit mig till söms, senast igår, för jag inser hur illa jag faktiskt gör alla dem jag älskar. Så jobbigt.

 

Favorit film?
Vad är din favoriträtt?
Vad heter din behandlare?
Vad finns det att göra på avdelningen?
Är du fortfarande bra vän med Fanny?
Favoritämne i skolan?
Fortsätta kämpa, du klarar det!!

Den bästa film jag sett är nog Seven, otroligt bra. Min favoriträtt är thaimat.

 

Vet inte om jag får säga deras namn såhär egentligen, men min terapeut får kallas R. Och mina behandlare S och M. R är lätt bäst.På avdelningen finns inte så mycket att göra egentligen. Jag gör ungefär samma sak som man gjorde på fritids, haha. Bygger pärlplattor, spelar spel, bygger pussel, målar osv. Sen umgås jag relativt mycket med några andra tjejer på avdelningen, vilket är kul.

 

Fanny är som sagt en av mina bästa vänner. Har inget direkt favoritämne i skolan, gillar mycket. Däremot hatar jag fysik, bokstavligen. Förstår ingenting. Men gillar att skriva.

 

Vad hade du tänkt söka in till på gymnasiet?:)

Läs tidigare fråga!

 

Bästa Kent-låten?
Har du någonsin blivit rädd för dig själv, över att ha tappat kontrollen och över att du utsatt dig själv för sådan fara?
Var handlar du helst, eller mest, kläder?

Isis&Bast.

 

Rädd för mig själv har jag blivit många gånger. Mest för att jag inte riktigt kunnat kontrollera mina handlingar. Det är som att man arbetar som slav för Ana, man lyssnar och följer hennes ord slaviskt. Gör man inte det blir ångesten istället så stark att man tror att döden är närmare än någonsin. Tragiskt men sant.

 

När du började gå ner mycket i vikt, var det någon av dina skolkompisar som reagerade och gjorde någonting åt det då?

Jag har pratat med några kompisar nu i efterhand och då har de berättat att de misstänkte att något inte stod rätt till, men de vågade aldrig ifrågasätta saken. Hade dem frågat hade jag ändå bara förnekat. Däremot kom flera lärare till mig och berättade att flera elever var oroliga över min viktnedgång. Fick även en hel del kommentarer från killarna i årskursen över mig. När det var som värst och vikten som lägst ropade de ”Anorexia jävel” efter mig när jag gick av bussen och liknande. Då hade jag inte fått hjälp än.

 

Har du någon gång självskadat?

Kan inte påstå att jag självskadat faktiskt, har aldrig skärt mig eller så. Däremot har jag nypt och rivit mig själv ett antal gånger då den psykiska smärtan gjort för ont.

 

Jag har ingen fråga men vill bara säga att du verkar vara en himla fin person! Kram

Tack så mycket! Kram

 

 Hur gammal är du?
Var bor du?
Vilka behandlare och läkare har/har du haft på SCÄ?
Har du några syskon?
Vilka bloggar läser du?
Kram :)

Jag är 16 år, fyllde den 8e februari. Jag bor i Vendelsö som ligger strax utanför Stockholm. Har en lillebror som är 12 år. När det kommer till bloggar läser jag väldigt blandat. Modebloggar och andra bloggar som drivs av ätstörda mest.

 

Vill inte nämna deras namn i bloggen, men har haft K, G,N, H, A, R, S och M

 

Varför är du så fin?
Varför är du så underbar?
Varför är du så stark?
Varför har du anorexia?

Varför lyssnar du på anorexin?
Hur mår du?

Haha, tack. Anledningen till att jag har anorexia har jag faktiskt inte kommit fram till än. Just nu försöker jag att inte lyssna på anorexin, men det är så jäkla svårt.

 

Kan inte du göra ett videoinlägg? Skulle vara så kul att se dig! Eller om du inte vill visa dig eller något kan du väl lägga ut en video där du visar ditt rum på avdelnigen? Och kanske koridoren och så? :) SNÄLLAAAA

Gjorde ett för din skull, haha. Kram

 

Ditt favorit djur?
Din favorit rätt?
Vad vill du göra när du blir frisk?
När var du som mest sjuk?

Mitt favoritdjur är nog hund, men gillar lejon också. De är fascinerande. Min favoriträtt är thaimat. När jag blir frisk vill jag resa massor, åh vad jag längtar! Jag var som mest sjuk hösten och vintern 2011.

 

Kom på två till. Hur länge har du vart på avdelningen å vet du hur länge du ska vara kvar? :)

I morgon har jag varit på avdelningen i exakt 9 veckor, men tyvärr vet jag inte hur länge till jag behöver stanna. Tror dock inte att det blir så länge till eftersom jag verkligen vill därifrån nu och gör mitt bästa.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

åh gumman! Du väger jätte liiiiite! Jag väger 60kg och jag är 166

2013-02-20 @ 19:06:06
Postat av: Anonym

Scä hade uppdelade verksamheter tidigare, fram till2006 tror jag. Slutenvården var lokaliserad till löwenströmska i upplands väsby, öppenvår osv. var på serafen. sen dlyttade de in i lokalerna på wollmar yxkullsgatan.. Låter dumt att säga, men var "glad" att du inte blev sjuk för 10 år sedan.. Familje- barn- och ungdomsvården har utvecklats enormt!!
Åh. Att det ska va så svårt :( är bara så rädd för vikten och viktfokus... Skulle jag söka vård skulle jag nog ganska säkert gå ner till BMI <13 och då blir det så lätt lpt. Blä.
Hoppas du mår bättre snar! Kram

2013-02-21 @ 22:37:37
Postat av: Frida

Du väger jättelite gumman! Jag är 165 och väger 59 kg och folk brukar kommentera att JAG ser mager ut!
Kram

2013-02-22 @ 06:04:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback