Svar: Frågestund

Vet inte om du redan har svarat på frågorna. Men jag frågar på ändå!
1: Hur gammal är du? :)
Jag år 15år gammal. Född 1997 i februari.
2: Hur ser ditt matschema ut?
Jag äter enligt SCÄ:s matschema fast med en extra calshake (näringsdryck) på kvällen. En vanlig dag skulle kunna se ut såhär:
07.00 – FRUKOST – 1 macka med smör och ost, en macka med smör och skinka, en tallrik yoghurt/fil med flingor och sen 2dl juice att dricka.
10.00 – FÖRMIDDAGSMELLIS – 1 macka med smör och skinka och 2dl mjölk att dricka.
12.00 – LUNCH – En normalportion av både kolhydrater, kött och grönsaker. Till det dricker jag 2dl mjölk.
15.00 – EFTERMIDDAGSMELLIS – Brukar oftast dricka en smoothie här. I min smoothie har jag i så fall en banan, frysta jordgubbar, 1 kiwi och yoghurt/filmjölk. Annars brukar jag ta en tallrik frukt med fil och flingor.
18.00 – MIDDAG – En normalportion av både kolhydrater, kött och grönsaker. Till dricker jag 2dl vatten.
21.00 - KVÄLLSMÅL – Här på kvällen måste jag dricka en Calshake, men också äta antingen en macka eller en müslibar. Calshaken innehåller massa saker så som fett, kolydrater, salt och socker så att jag ska gå upp i vikt. Efter svälten klarade min kropp inte att återhämta sig med hjälp av bara mat, därför behöver jag den nu.
3: Dricker du ND´s?
Jag dricker Calshake som är en typ av näringsdryck. Är dock något större och innehåller mer än en vanlig…
4: Har du långt kvar till ett normal BMI?
Just nu ligger mitt BMI på 17,18 vilket betyder att jag fortfarande är lite underviktig men inte något extremt. Men jag har gått från ett BMI på 13,72 till 17,18 vilket känns rätt så hemskt nu när jag tänker på det… Fast egentligen är det bra, för jag måste gå upp i vikt för att kunna bli frisk!
5: Favoritmat?
 
Definitivt thaimat måste jag säga! Älskar stark mat och sen kyckling, ris och grönsaker, det kan knappast bli bättre! Men gillar också grillat väldigt mycket, och sen tacos såklart ;)
6: Bästa frukosten?
 
Nu tänker jag utanför matschemat… Då skulle den bästa frukosten vara massa gott bröd med olika pålägg, en stor tallrik yoghurt med flingor, apelsinjuice, frukt och massa saker! Frukost har alltid varit mitt favoritmål på dagen, även nu är frukost det jag har lättast för.
7: Vad ska du göra i sommar?
 
I sommar ska jag försöka njuta så mycket av livet som möjligt. Måste fokusera på att glömma alla jobbiga tankar så att jag förhoppningsvis kan börja skolan fullt ut till hösten. Sen ska jag även åka till Thailand om inte så lång tid, det blir även sommarlandet, Gotland och umgås med vänner skulle jag tro! Hoppas på en fin sommar med massa bad, sol och glass.
8: Hur länge har du vart sjuk?
 
Jag har inte riktigt insett att jag är ”sjuk” ännu måste jag ändå säga, men det är jag och jag måste bara våga inse det snart. Tidigt våren 2011 började allting lite smått, men det blev inte extremt för än hösten 2011, det var då jag gick ner mer än 10kg på bara några månader. Så ungefär ett år har jag spenderat med anorexin. Läs mitt första inlägg som jag tror att jag döpte till ”HEJ” ifall du vill veta mer exakt.


Det här är kanske en lite konstig fråga, men jag undrar hur du ser på andra människor? Tänker du att dem ser tjocka/normala/smala ut osv, även om dem är större än dig?
Och sen, hur gör du med det du missar i skolan? Du går väll inte hela dagar (eller jag kanske har missuppfattat det?) så tar du hem och jobbar med allt, eller hur gör du?
Kram!
 
Inte alls en konstig fråga, jag förstår verkligen! Jag ser nästan aldrig en människa som jag verkligen tycker är tjock. Jag äcklas aldrig utav någon annans kropp än min. Alla är fina på sitt sätt och exempelvis när jag går på stan ser jag verkligen hur fina alla är. Men sen när jag kommer hem kan jag gråta över hur ful, äcklig och tjock jag själv är. Det är tyvärr så sjukdomen fungerar, man har väl en skev bild av sig själv.

Jag har missat en hel del i skolan under den här terminen, måste nog ta igen det nästa termin om jag mår bättre vilket för tillfället känns väldigt jobbigt. I början av denna termin hade vi ett möte med skolan där vi skulle bestämma hur mycket jag skulle göra i skolan och så. Själv är jag en väldigt prestationsinriktad person vilket gjorde att jag vägrade att göra mindre än alla andra, kände att jag fortfarande måste prestera på topp. Jag var inte heller ”värd” att få ta det lugnare ett tag. Jag pluggade alldeles för mycket, hela nätter ägnade jag åt det ibland. Men jag kom ingen vart. Hela tiden svävade mina tankar åt fel håll, matmatmat. Så nu i slutet har vi dragit ner på allt skolarbete, gör inte ens hälften av vad mina klasskompisar gör. Det är skönt men samtidigt har jag sån sjuk ångest över det… Kraaam!


Kommer inte ihåg om du skrivit detta, men jag frågar iallafall! :)
Hur började din ätstörning?
Din blogg är superbra!!!
Kämpa på! Du klarar det! :) vet hur det känns...
Min ätstörning började nog med att jag ville vara bäst på allt. Jag ville ha bäst betyg och prestera bäst på träningarna. När jag märkte att det inte alltid funkade fick jag panik. Efter träningarna kunde jag gråta bara för att jag inte riktigt fick till löpsteget i kurvan och så vidare. Tyckte att allt jag gjorde var hemsk, och vad jag än gjorde så skulle jag kunnat göra bättre. Min lillebror är också väldigt väldigt väldigt duktig på fotboll. Han började i ett bättre lag och utvecklades en massa inom sin idrott. Hela tiden önskade jag att jag var lika bra som han fast på det som jag höll på med. Allt var kaos i mitt liv. Sen såg jag öppningen, maten. Jag kunde ju ta kontroll över den. Tappa några kilo, bli lite bättre, lite finare, lite mer vältränad. Allt skulle bli perfekt. Sen var jag fast, och 15kg senare var det inte lika roligt längre.
Åh vad glad jag blir att du tycker om min blogg, det får mig att vilja fortsätta! Jag ska kämpa på tills det sista, det lovar jag. Tolkar din sista mening som att du också har ätstörningar, kämpa på du också i så fall. Kram!


Hur länge har du gått på behandlingen nu? Och hur många kilon är det kvar till din målvikt? Vad är din målvikt? Kram på dig älskar din blogg!!
 
Jag har gått i behandling i 6 månader nu. Började i början av december 2011. Min målvikt ligger mellan 54-57kg. Så får se vart jag landar! Kul att du älskar min blogg :D Kram på dig.


Hej!
Jag kämpar för samma som du och jag vet hur jobbigt det är önskar att man skulle kunna ställa upp för varandra, men du har inte lust att lägga upp vad du äter om dagarna? Tror de skulle va dom ett peppande att visa att vi andra också kan äta de utan att känna ångesten . Du peppar med mat bilder och vi peppar dig med kommentarer , ha de bra och styrke kramar till dig !
 
Åh vad tråkigt att höra att du kämpar dig genom samma helvete som jag. Men jag vet att det kommer bli bra en dag för oss båda, det måste det bli. Det gäller bara att hitta modet, kraften och viljan så klarar man det. Jag jobbar på det just nu!
Jag har börjat lite mer med matbilder nu på sista tiden men jag ska verkligen försöka lägga upp ännu mera. Tack, styrkekramar till dig också!


Jag undrar:
Hur gammal är du? (ja vet att du är 15 men 96 eller 97?)
Jag är som sagt 15 år, och är född 1997 i februari.
Va gillar du för musik? :)
Jag gillar Melissa Horn, Kent, Markus Krunegård, Håkan Hellström, Laleh och så vidare. Lite i den stilen alltså. Men sen gillar jag såklart lite mer party-musik ibland vid rätt tillfällen. Men dem ovanstående är det jag lyssnar på på vägen till skolan, när jag har ångest, behöver känna trygghet och så vidare.
Va tycker du om att göra på fritiden? :)
Den här frågan ska jag verkligen försöka svara på utan anorexin. På fritiden gillar jag att umgås med fina människor, shoppa, fika, baka, skratta, vara ute, promenera, träna, sola, resa, måla naglarna (haha) och massa andra saker!
Vad vill du gå för linje på gymnasiet?(hah svårt att veta men om du är 96 har du ju valt nu :)
Kram :)
 
Har lite smått panik över det här faktiskt, för jag har verkligen ingen idé om vad jag vill gå. Tror att jag kommer välja någon bred linje där man sedan kan bli vad som helst. Men när jag blir stor vill jag nog jobba med att hjälpa andra människor. Tror jag vill hjälpa ätstörda killar och tjejer till ett friskare liv! Det är mitt mål i livet i alla fall.


Har vart sugen på att prova den baren från Wasa. är den god? :))
Tycker absolut att du ska prova den. Jag har testet två olika smaker, den här med äpple och kanel och sen en med tranbär. Äpple och kanel är min absoluta favorit, super tycker jag. Både god och lätt att ta med sig!

Tack för alla kommentarer! Om ni undrar något mer är det bara att fråga. Vill ni ha kontakt eller mer personlig-stöttning så kan ni maila mig på [email protected]. Där kan jag möjligtvis säga hela mitt namn så kan ni adda mig på facebook eller likande om ni känner för det, och så kan vi prata och stötta varandra! Vi klarar det här, tillsammans.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback